Kouluissa luennoiminen on tärkeää siksi, että oppilaitoksista valmistuva uusi sukupolvi olisi tietoisempi tässä hetkessä tehtyjen päätöksien tärkeydestä. Olen kuullut monien opiskelijoiden kertovan kuinka on helpompi jäädä "kortistoon", kuin yrittää etsiä itselleen työtä tai mahdollista jatkokoulutus paikkaa ja kuinka politiikka on kuivaa eikä äänestämällä voi vaikuttaa. Tietystä näkökulmasta näin varmaan on, mutta miten ruokkia sitä pohjimmiltaan luovaa ihmismieltä ajattelemaan positiivisesti "huomista ja huomisen nuoria"?
Tämä olisi kyllä oiva aasinsilta varsinaiseen aiheeseeni, mutta en mene siihen vielä.
Luennon sisältö tulisi suunnitella tarkoin jokaista koulutusastetta silmälläpitäen, etteivät oppilaat/opiskelijat ja opettajat "puudu" kuulemaan "paatosta", sen sijaan että heissä heräisi ajatuksia ja kysymyksiä ajan hengestä ja tarpeellisesta muutoksesta.
Nyt sitten siihen aiheeseeni...
Näen laitostuneen koulun, joka tuottaa kuluttajia samalla periaatteella kuin Nokia tuottaa matkapuhelimia.
Se mistä meillä Suomessa on mielestäni tullut varsinainen ongelma on ylikoulutetut henkilöt, jotka eivät saa koulutustasoaan vastaavaa työtä ja siten myöskään palkkiota.
En tiedä esim. yhtäkään DI:ä joka olisi roskakuski tai siivooja (jos joku tietää niin ole hyvä ja riko mun illuusiopullo).

Muutos jota olen hautonut koskettaa nimenomaan peruskoulua ja siten myös jatko-opintoja.
Mitä ala-asteikäisen lapsen tarvitsee OIKEASTI tietää ja taitaa suoriutuakseen ylemmälle asteelle?
Perus tietotaito äidinkielestä, matematiikasta, ympäristöstä (lähinnä luonto, kaupungit ja liikenne...) ja lisäksi jotain luovaa toimintaa kuten askartelua, piirtämistä/ maalaamista, käden taitoja ja sillai...

Iän karttuessa kasvaa myös itsetietoisuus.
Yläasteikäiselle nuorelle tulee antaa mahdollisuuksia luoda oma opintosuunnitelma, edes osittain.
Jos nuori ei halua lukea kieliä tai vaikka liata käsiään "puu- tai metallitöissä", niin so be it... kyllä se oppimäärä saadaan muullakin täytettyä. Vaikka sitten lisäämällä matematiikkaa, biologiaa, fysiikkaa tai miksei vaikka filosofiaakin.
Tämä todennäköisesti sytyttää valon ovessa jossa lukee lempeillä kirjaimilla "itseopiskelu" ja valmentaa myös mahdollisia tulevia opintoja varten opintopisteiden/ -viikkojen laskemiseen.