, niin ajattelin ottaa hänen vinkistään vaarin ja laittaa tämän itselleni tärkeän asian tänne foorumille niin voi muutkin halutessaan osallistua keskusteluun .(lähinnä avoimuuden kaikelle kritiikille ja keskustelulle ilman tabuja, kritisoitiinpa sitten itse Peter Josephia, minua tai Z-liikettä sinänsä).* tärkeiden asioiden tiedottaminen ja muu käsittely foorumilla. Näen että ainakin itsellä on suuria puutteita itselle tärkeden asioiden foorumille laittamisessa
Eli kirjoitin tuossa taannoin hätäpäissäni henkilöhistoriastani johtuen lähesvainoharhaisen varovaisena kaikenlaista lahkoutumista kohtaan jäsenistön PJ:n puolustelua ja PJ:n rahankäyttöä kritisoivan kirjoituksen. http://mouho.wordpress.com/2010/02/03/zeitgeist-liikkeen-sisaisen-rahankayton-periaatteista/
Johon Sarjuva vastasi http://nytenemmankuinkoskaan.wordpress.com/2010/02/05/vastaanpa-mouholle/.
Ja pääpointti jonka yritin kirjoituksessani sanoa ja tuoda esiin oli se, minkä olen mieltänyt Z-liikkeen ja Venus-projectin ydin sanomaksi on paljon tärkeämpää kuin kukaan yksittäinen henkilö(PJ) tai mikään nimi tai järjestö sinänsä., eli a) ihmiskunnan pelastaminen itsemurhalta ja b) ihmiskunnan vapauttaminen turhasta kurjuudesta ja työstä [url=http://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellinen_menetelmä]tieteellistä menetelmää[/url] soveltamalla yhteiskuntamme päivittämisessä tämän vuosituhannen tietämyksen tasolle. Jos tämä ydinsanoma näyttää mielestäni vaarantuvan vaikkapa PJ:n lausuntojen tai tekojen toimesta liikkeen tulisi mielestäni ottaa häneen etäisyyttä. Sarjuva ilmaisee mielestäni jokseenkin samanasian näin
Peter Joseph ei todellakaan mielestäni ole mikään erityisen korvaamaton henkilö liikkeelle: itse asiassa hän on monessa asiassa esteenä liikkeen kehittymiselle.
Jos taas Z-liike itsessään näyttäisi unohtavan tämän ydinsamonan ja luiskahtavan kulttuurillemme tyypilliseen tapaan yhdeksi muutamien karismaattisten henkilöiden (PJ) vetämäksi järjestelmäksi jossa toisinajattelijat ja liikoja kyselevät vaiennetaan sosiaalisella paineella, yrittäisin ensin korjata tämän kritiikillä, avoimelle keskustelulla ja muilla rauhanomaisilla keinoilla joita tässä juuri harjoitan.
Jos tuolla / tällä toiminnallani saisin esim. bännit vaikkapa kansainväliseltä foorumilta niin vaihtoehtoni olisivat varmaan aika ilmeiset - olisin joko itse hullu tai sitten liike, jonka voisi olettaa sen julkisen sanoman mukaan olevan ihmiskunnan antidogmaattisin liike, olisi sekin taantunut "lahkoksi" jossa kaikkien lahkojen tapaan johtohahmojen kritisointia ei kauaan suvaita.
Lisäksi
, ja vielä tärkeämmin Venus-projektin ITSE tulisi olla rahankäytöltään läpinäkyvää. Itse en ole mm. läpinäkyvyyden puutteen vuoksi innokas kannattamaan Venus-projektissa muuta kuin sen ideaa globaalin yhteiskunnan rakentamisesta ihmiskunnalle mieluisaksi elää tieteellistä metodia soveltamalla ja maapallon todellisia resursseja järkevästi käyttämällä.sen sijaan Venus-projektin tukiyhdistyksen tms. kuuluisikin olla läpinäkyvä rahankäytöltään.
Joten
ei voisi olla mielestäni juuri osuvammin sanottu ja tarkoittaen myös Venus-projektin kauppaa.Haistattakaa pitkät tuolle kaupalle!
Nyt kun olen tehnyt mielestäni vähintään oman osani keskustelun avaamiseksi mielestäni liikkeen kannalta kohtalaisen kohtalokkaasta asiasta - eli PJ:n (ja muiden koordinaattoreiden / vallan käyttäjien) roolista tässä liikkeessä koitan siirtää pääpainoni tässä asiassa kansainväliselle puolelle.
Vielä iso kiitos Sarjuvalle rakentavasta kritiikistä!